SWEA Göteborg Ny (Primary Menu, Top Menu)

SWEA Art’s verksamhetsberättelse 2014

Verksamhetsberättelse SWEA Art, Göteborg 2014

SWEA Art har 17 aktiva medlemmar, både konstnärligt och inom sektionen, under 2014. Tillsammans har vi haft flertalet arbetsmöten samt planeringsmöten i vår “lokal ADA”.

2014 har varit mycket händelserikt år för SWEA Art. Den viktigaste händelsen under året har varit en gemensam utställning under 1 vecka i februari. Ett flertal workshops och några kreativa medlemsmöten har avhållits.

21 – 28 februari Utställning i Galleri: ‘En trappa ned’. Varje medlem representerades med 2-3 alster. Utställningen var välbesökt både under helgen och vardagarna.

23 februari var ett 25-tal SWEOR Göteborg inbjudna till gallerimingel och Art-SWEorna presenterade sig själva och sin konst.

15 mars Uppföljningsmöte och utvärdering av vårt gemensamma arbete med utställningen. Både ris och ros framkom och manar till eftertanke och arbetsfördelning.

7 april inbjöd GöteborgsSweorna till en “kurs” i konsten att göra Kristyr-ägg och marsipankanin. 7 glada påskpyntare varav 2( Lena Olander; Ulla-Britt Lundberg) från SWEA Art Göteborg deltog. En härlig upplevelse som smakade mer.

6 maj höll Barbro Hallen i en workshop på temat:Självporträtt. 8 deltog och upplevde en häftig och givande dag.

9 maj – 9 juni Internationell SWEA Art utställning i Bryssel. 10 SWEOR från Sverige deltar varav 3( Eva Dillner; Ingeborg Radler; Ulla-Britt Lundberg) från Göteborg. Utställningen var i Svenska Kyrkans lokaler i Bryssel och var välbesökt i stort sett hela perioden. I september var en internationell workshop i Torredembarra “Abstrakt Expressionism, 1935 – 1970″ där 22 SWEOR deltog varav 1, (Eva Dillner), från Göteborg.

Oktober har Christina Höglund ett glatt mingel och visade sina smycken och väskor där flera från SWEA Art deltog.

1 november upprepade Christina Måneskiöld den internationella kursen ” Abstract Expressionism, 1935 – 1970″, i en förkortad version, för Göteborgs SWEA Art. Flertalet av SWEA Art medlemmarna var med på denna intressanta workshop.

15 december avslutades verksamhetsåret med julknytkalas hemma hos Lena Olander. 11 medlemmar hörsammade denna trevliga avslutning. Elisabeth Peters ledde alla i en härlig workshop där vi tillsammans gjorde flertalet spontana julbilder med begränsade färger. Flera av SWEA Arts medlemmar har dessutom under året haft flera egna utställningar både i Sverige och utomlands.

Göteborg 29 januari 2015 Ulla-Britt Lundberg
(På uppdrag av SWEA Art Göteborg)